Gratis brochure


Kosten koper is een begrip waar je mee te maken krijgt wanneer je een huis gaat kopen. Wanneer jouw bod geaccepteerd wordt, komt er veel op je af. Je gaat veel onbekende termen horen en je moet allerlei keuzes maken. Kosten koper, de zogeheten K.K., is één van deze termen. Om je wegwijs te maken, geeft Notaris Bas je graag een korte uitleg.

Wat is Kosten koper?

De naam K.K. zegt het eigenlijk al: dit zijn kosten waar je mee te maken krijgt als koper. Je betaalt niet alleen de koopsom voor het gekochte huis, maar ook andere verplichte kosten. Om deze opzet duidelijk te maken, vertel ik je eerst in het kort welke stappen je doorloopt, voordat de eigendom van het huis overgaat op jouw naam. Nadat het bod geaccepteerd is, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin maak je samen met de verkoper afspraken over de aankoop van de woning. Voorbeelden van afspraken zijn:

  • Wanneer gaat de eigendom over?
  • Naar welke notaris willen jullie gaan?
  • Op welke datum wordt de woning van jou?
  • De prijs van het huis?

Jijzelf regelt met de bank dat je het huis kunt betalen, hiervoor sluit je een hypotheek af. Er bestaan verschillende hypotheekvormen. Samen met de bank bepaal je welke vorm het best bij jou past. Dit kan bijvoorbeeld een startershypotheek betreffen. Wanneer de koopovereenkomst is getekend en de hypotheek rond is, kun je een afspraak maken bij de notaris voor het opstellen van de leverings- en hypotheekakte. Als dit allemaal geregeld is, krijg je de sleutel en kun je aan de slag in jouw nieuwe huis!

kosten_koper

Welke kosten vallen onder Kosten Koper?

De term Kosten Koper omvat de kosten voor de makelaar, kosten voor het Kadaster, de overdrachtsbelasting en de kosten die je aan de notaris moet betalen.

  • Makelaarskosten

De makelaar heeft kosten gemaakt voor de woning die je koopt. Deze kosten worden in rekening gebracht door de makelaar. Jij betaalt de kosten voor jouw eigen makelaar en de verkoper betaalt de kosten voor de makelaar van de verkopende partij.

  • Kadasterkosten

Het Kadaster rekent kosten voor het verplicht inschrijven van de leverings- en hypotheekakte. Omdat de notaris de inschrijving in het Kadaster regelt, gaat de betaling voor de kadasterkosten via de notaris. Je ziet de kosten voor het Kadaster terug op de nota van afrekening.

  • Overdrachtsbelasting

Bij een bestaande woning moet er overdrachtsbelasting betaald worden. De notaris regelt de aangifte en maakt het bedrag over naar de Belastingdienst. Dit hoef je niet zelf te doen, maar je ziet de kosten wel terug op de nota van afrekening die je van de notaris ontvangt.

  • Notariskosten

Omdat de notaris diverse werkzaamheden verricht voordat de woning op jouw naam gezet kan worden, rekent hij hier kosten voor. Denk bijvoorbeeld aan diverse onderzoeken, het op tijd overboeken van gelden naar de bank en verkoper of het inschrijven van de akten bij het Kadaster.

Hulp nodig van Notaris Bas?

Nu je weet wat K.K. is, kan Bas je verder helpen bij de aankoop van jouw droomhuis. Wanneer je jouw droomhuis hebt gevonden en het bod is geaccepteerd, neem dan eens contact op. Ik help je graag verder! Ook biedt Bas je de mogelijkheid om een gerichte offerte aan te vragen.

 

Bekijk onze diensten

Download brochure

Waarom Notaris Bas

  • Scherpe prijzen
  • Expertise van Abma Schreurs Notarissen
  • Makkelijk en snel
  • Duidelijk werkplan en heldere tariefopbouw
  • We zitten op meerdere plekken in Noord-Holland
Bas met handen over elkaar

Veelgestelde vragen

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt over onze diensten of werkwijze.
De meeste vragen beantwoord ik op onze veel-gestelde-vragen pagina.

Inloggen Mijn Dossier